Gravid i luften

Vecka 28 (27+0)

Ny vecka, och idag flyger jag till Oslo över dagen i jobbet.

Det här är den sista veckan som min hem/reseförsäkring täcker sådant som är förknippat med graviditet och förlossning utanför Norden. Min olycksfallsförsäkring täcker inget överhuvudtaget som har med graviditet att göra, det är skönt ändå att känna att gravidförsäkringen täcker en del. Men den täcker verkligen inte allt!

Anledningen till att jag kollat upp detta så detaljerat är att jag fick en resa till Barcelona i födelsedagspresent av min sambo. På grund av att många helger redan är uppbokade så skulle första möjliga helg för oss att åka vara 18-20 oktober. Då är jag i vecka 33. I princip alla flygbolag är OK med att man flyger fram till och med vecka 36, och det är ju juste. Men OM planet måste landa pga att jag behöver föda, då finns det ingen försäkring som täcker kostnaderna för det. Vad kostar det att behöva nödlanda ett plan? Ett par hundratusen? Såhär står det i försäkringsvillkoren för min gravidförsäkring: ”Försäkringen gäller i hela världen med undantag för läke-, rese- och merkostnader efter ett olycksfall vid vistelse utanför Norden.” Jag tolkar det som att om jag råkar ut för en olycka i Barcelona och det då medför komplikationer för min graviditet så täcker försäkringen inte det.

Sen har jag ju ingen aning om hur jag kommer att må i oktober heller. Mår jag toppen kanske det känns kul att åka iväg en helg, har jag svårt att sova och känner mig otymplig kanske det inte alls är roligt att traska runt på Barcelonas gator.

Vad har ni för tankar om det?

3 kommentarer

Under Diverse, Gravid

3 svar till “Gravid i luften

  1. Kan det vara skillnad om du tecknar en gravidförsäkring? Finns ju gratisvarianter (som säkert inte täcker) och såna som kostar lite mer. Jag håller på att kika på sån så smått.

    Kram

    • Jag HAR en gravidförsäkring (det står i inlägget) och den gäller inte för läke-, rese- och merkostnader efter ett olycksfall vid vistelse utanför Norden. Jag har Trygg Hansas försäkring som kostar, dessutom.
      Kram!

  2. Ping: Barcelona Te Amo! | Saint Mary's Log

Lämna en kommentar